Hungerspelen ~ Spoiler

Datum:2009-12-12   Tid:21:57:54

 


Hungerspelen följs av alla
Det är årets största teve händelse. Spelen direktsänds, från lottningen i distrikten till sista blodsdroppe på arenan och segerintervjuerna. Doltagarna förflyttas från sina områden till huvudstaden där de stylas, intervjuas, tränas och får möjlighet att locka till sej sponsorer innan de släpps ut på arenan.
24 deltagare - bara en överlever - allt direktsänds



Denna bok har vi läst i klassen nu alla. Eller vissa håller på med den än. Men ja, jag antar att de flesta läs klart den. Tojfa var nog först med att läsa ut den.
Den är faktiskt riktigt bra. Men otroligt dryg i början. Vart enda steg huvudpersonen tar skrivs ner och det blir aningen uttjatat att läsa om vad hon äter i en hel vecka och så. Men eftersom hela boken är som utav ett nytt slag förstår jag att så många detaljer måste med för att läsarna ska förstå i vilken tidskrets vi är.

Hungerspelen är en framtidsroman om vår tids television. för att påminna landets invånare om vad som hände med distrikt 13 då de gjorde uppror håller regimen en tävling varje år där ungdommar emellan 12 och 18 år lottas ut och så ska dem tävla i en arena som kan bestå utav allt ifrån en istid till ett vattenland. 24 deltagare ska bli 1 och att se dödsscenerna är det bästa.
Spelledarna gör allt för att ungdommarna ska ta död på varandra.

Huvudkaraktären i boken är Katniss Everdeen. Tillsammans med pojken Peeta åker hon till huvudstaden. Men på intervjuen innan spelen börjar avslöjar Peeta sina hemligheter:
När jag börjar återfå sansen hör jag Caesar fråga honom om han har någon flickvän därhemma.
Peeta tvekar och skakar föga övertygande på huvudet.
"En stilig grabb som du. Det måste finnas en speciell flicka. Kom igen, vad heter hon?" Säger Caesar.
Peeta suckar. "Jo, det finns en flicka. Jag har varit kär i henne så länge jag kan minnas. Men jag är rätt säker på att hon inte ens visste att jag existerade före slåttern."
Publiken suckar medömkande, Obesvarad kärlek är något de känner igen.
"Har hon någon annan?" Frågar Caesar.
"Jag vet inte, men många pojkar gillar henne" Säger Peeta.
"Då tycker jag att du ska göra så här: Vinn och åk hem. Då kan hon ju inte barra nobba dej, eller hur?" säger Ceasar uppmuntrande.
"Jag tror inte det skulle fungera. Att vinna... hjälper inte i mitt fall" Säger Peeta.
"Varför i hela världen inte det, då?" Frågar Carsar förbryllat.
Peeta blir mörkröd i ansikte och stammar: "Därför... därför att... hon kom hit tillsammans med mej"


Alltså är det en kärlekshistoria samtidigt som deras enda sätt att komma där ifrån är att ta död på alla andra motståndare.
I en arena fylld med mordsinta ungdomar, målbålgetingar och eldsvådor ska Katniss överleva för att kunna komma hem till distrikt 12 igen.


Som sagt är boken otroligt seg i början.. Kanske för att man ska komma in i karaktärerna, kanske för att man ska förstå hurdant deras samhälle är tillskiljnad från vårt. Men det är en bra bok och på en skala ifrån 1 till 10, tja en 7.5 kanske. På grund utav att den var otroligt seg i början och slutet var ingen hit. Men det kmr ju två till böcker. Fatta eld får jag förmodligen i julklapp för Helene verkade jätte glad då jag sa att jag kommit på något jag önskade mej.
Annars för den som vill finns böckerna att köpa här.


Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag ska läsa den där, eller jag har läst halva men jag måste vänta tills vecka 13 tills jag får läsa resten (: Den verkar helt underbar.

2009-12-13 @ 10:23:39
URL: http://sofiiiahan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback