Twilight fråga!

Datum:2009-10-27   Tid:19:48:50
Jag har läst alla de böckerna, innan det ens var klart om det skulle bli någon film läste jag den första och började på den andra, visserligen tröttnade jag mitt i den andra så det tog kanske en månad att läsa den, men sen fortsatte den så, och jag tror jag var i slutet av den tredje då jag gick och såg på förhandsvisningen av twilight filmen.
(Tro inte att jag läser as sakta, utan det är så att jag typ läser en bok, sedan läser jag tre andra böcker medans jag låter nästa vänta, och sen kan jag avbryta mej mitt i boken och börja på någon ny osv..)
Och visst, första gången jag såg filmen var den riktigt bra, andra också. Men sen, då man började titta..
Nej, den var otroligt dålig gjord, ingen av skådespelarna var bra och det vara så många missmatcher från boken, fler än det borde vara, och därför blev filmen så dålig, och ännu sämre vart det då det börjar dyka upp kommentarer så som 'Jag ääääälskar Edward Cullen, han är så satans snygg' överallt. Av glana 14 åringar som inte ens vet att filmen är baserad på en bok, och inte insett att det är Robert Pattinson dem går och är kåta på och inte Edward.
Alla har sin egen uppfattning om hur filmen är, hur karaktärerna ser ut och är, men jag har då hört betydligt fler som sagt att den vart failad än som har sagt att den är precis som boken.
Den gick från att vara en av de mest fantastiska tonårsromaner jag läst, till en dåligt gjord tonårsfilm med snygga skådespelare som tonårsflickor sedan blir helt berusade av så fort dem för ögonkontakt med en affisch av.
Och därför hatar jag då folk säger att dem älskar twilight, och sedan fortsätter meningen med ".. det är världens bästa film." Det är en BOK!
Jag menar inte att man inte får tycka att filmen är bra, jag menar bara att har man inte läst boken, är det svårt att jämföra den med någon vettigt. För mej är fenomenet twilight, en bok med sådan sexuellspänning att man riktigt känner hur håret reser sej på armarna så fort de ser på varandra där inne i biologi salen.
Filmen har missat ett par riktigt betydelsefulla scener, och jag anser att allt bara går för fort i den. Den har inte alls samma mystik som boken. I boken är det ju alla dessa delar då hon hänger håret för ansiktet och Edward sitter så långt ut vid bordet att han nära på ramlar av, delarna då dem sitter och pratar med varandra i cafeterian och då dem står i Carlisles rum och Edward berättar historian för henne.
Men kan inte förstå hela bokens mening genom att se den på film. Då jag, Emmy och Sofia såg den följde även Erik med. Erik hade inte läst boken, och visste inget om den, och det första han frågade då vi kom ut ur biografen var 'vad handlade den om egentligen'
Och egentligen frågar jag mej själv samma sak varje gång jag hör någon som säger att Edward Cullen i filmen är den sexigaste människan på jorden.
Det är inte samma fantastiska bok längre, utan en fjortissmittad pest som nästan dragit skam och förstört hela bokserien genom att ge den så dåligt rykte då dem går omkring och tjatar om en person som inte ens är grunden till karaktären. Och sedan det där igen, då folk pratar om den som om det inte ens vore en bok utan endast en film. Som detta, jag fick nästan damp då jag hittade det:

Mobil bilder på datorn.
Är det bara jag som stör mej på hur illa den där filmen skadat bokserien?

Jag ska se tvåan, se om den nya ressigören lyckades göra ett bättre jobb.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback