Avatar - spoiler

Datum:2010-01-05   Tid:12:10:35

Igår var jag ju jag och såg AVATAR med Sofia Arvidsson. Och ja vad ska jag säga? Jag gillade verkligen den filmen, helt klart. En sådan som jag kan se tusen tusen gånger om. Den ska jag antingen köpa eller tvinga mamma att köpa åt mej då den kommer ut. Jag är väl antagligen lite efterbliven att se den eftersom premiären var före jul, men hur som helst.
Den handlar om Jake Sully, en föredetta marinsoldat som blivit förlamad från midjan och ner, som åker till Pandora, en måne täckt av ett gröntlandskap. De är där för att dels forska bland invånarfolket, Na'vi, som de heter. Men han blir också tillbedd ett uppdrag: Han ska bli en av folket, Na'vi alltså. Han ska vinna deras förtroende för att sedan kunna övertala de att flytta. Klanen har sin by över en gruva fylld med dyrbara mineraler, som människorna vill åt. Men Jake blir förälskad i 'hövdingens' dotter, Neytiri. Då han sedan avviker ifrån sitt uppdrag att förflytta klanen, går översten till attack och ja. Jag har redan spoilat nog mycket.
Jag tycker den var otroligt bra gjord, med 3D effekterna och så, trots att brillorna gled ner på näsan hela jävla tiden. Det var som J.K Rowling nästan. Hon har ju skapat en hel värld, innehållande, azkaban, diagongränden, läckande kytteln. Och allt det där. Här var det inte en sådan värld. Här var det namn, på växter, och djur som man aldrig förr sett. Det var ett helt nytt språk. Fan tänk er sitta och skriva manuset till denna film som för övrigt är 2 timmar och 41 minuter lång. Den var faktiskt otroligt otroligt bra må jag säga. Trots att Sofia verkade tro att jag sett filmen hundra gånger då hon satt och fråga mej saker. Hur fan ska jag veta till exempel om ALLA förvandlas till AVATARER innan vi ens sett fem minuter utav filmen?
Den var riktigt bra, och sorglig på vissa sätt, men man blir sugen på att bli en sån där liten (okej de är tre meter långa) Na'vi. Det såg så sött ut då en mamma kom bärande på ett litet knubbit barn med svans som var typ bara 2 decimeter och en jätte kort fläta. Jätte sött.

Den filmen ska jag helt klart se igen. Kanske inte på bio för den kostade 130 spänn, och det var väl lite dyrt. Tänk vad enkelt då alla filmerna kostade 70 kronor?! Iallafall, så ja, kanske jag köper den då eller hyr då den kommer ut.

Här finns mer fakta eller så ifrån wikipedia. Jag var också nog duktig att upptäcka att hon som spelade Neytiri, även är Anamaria i Pirates of the Caribbean. Erkänn duktig va. Det är inte hur enkelt som helst då alla är blåmålade och tre meter höga, samt hur magra och smala som helst.

Såg även att det fanns några relaterande böcker, är man en totalt nörd ifall man skulle köpa en sån är väl frågan? Jag vet inte riktigt, men jag har inga pengar till det nu, är tooootalt pank. Igår innan filmen var jag på stan, köpte ett alfabete till på rima, två papper, en sport topp, samt en sjal.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback